Ofte stilte spørsmål

«Hvordan kan jeg komme i gang å bruke e-portal tjenestene»

  • Hvis legen har opprettet deg som bruker på kontoret er du allerede registert som bruker og kan logge deg på med fødselsnummer og det passordet legen har gitt deg.
  • Hvis legen ikke har registrert deg under et legebesøk og det er første gang du besøker ePortalen, må du registrere deg som bruker. Dette gjøres ved å trykke på “Opprett meg som bruker” i teksten til høyre for personnummer boks.  Obs! Dette vil kun fungere hvis legen har ditt mobilnummer registrert fra tidligere.

«Hvorfor må jeg få engangspassord på mobiltelefon hver gang jeg logger meg inn?»

  • Dette fordi dette er påkrevet ved en sikker innlogging til tjenester som inneholder personsensitive data.  På denne måten kan du være sikker på at opplysninger om deg ikke kan falle i hendene på dine fiender! All informasjon til og fra kontoret er grundig kryptert og sikret. Det er litt tungvint, men desto tryggere.

«Hvorfor får jeg meldingen feil i fødselsnummer når jeg prøver å logge meg på?»

  • Det kan være fordi vi ikke har riktig mobiltelefon nummer registrert på deg i vårt journalsystem. Hvis du er i tvil om dette kan du sende oss en e-post på post@kirkebygden.nhn.no, eller ringe oss.
  • Det kan være vi har feil e-post adresse registrert på deg fra tidligere, løsning: se over
  • Du kan ha skrevet inn feil i fødselsnummer. Alle 11 sifre skal skrives inn fortløpende, ingen bindestrek, punktum eller opphold.

«Hvorfor er det så få timer tilgjengelig?»

  • Foreløpig er bare hver 4. avtale lagt ut som e-portal timer. Det betyr at du kan ringe og få andre timer enn de som står som tilgjengelige. Vi vil fortløpende vurdere om vi skal utvide antall timer tilgjengelige for bestilling via e-portal. Gi oss gjerne tilbakemelding hvis du opplever tilbudet som for begrenset eller at det ikke var flere timer tilgjengelig i det hele tatt.

«Hvor kort tid i forveien kan jeg bestille time gjennom e-portalen?»

  • Helt opptil 10 minutter før kan du bestille timen, forutsatt at den er ledig!

«Kan jeg bestille time for andre enn meg selv gjennom e-portal?»

  • Nei, i utgangspunktet ikke. Hver pasient må logges inn med sin egen identitet.  Hvis det for eksempel gjelder barn under 18 år må du ta kontakt med kontoret for å få registert riktig e-post og mobiltelefon hvis det er du som skal bestille time for del. Det er dessuten ikke anledning for andre personer enn de som har fastlege ved kontoret å bestille time.

«Kan jeg finne ut når jeg har bestilt time?»

  • Logg deg inn
  • gå til “Mine Timer”

«Hva gjør jeg hvis jeg må avbestille en time?»

  • Dette gjør du slik:
    • Gå til “Mine Timer”
    • Finn timen som du ønsker å avbestille
    • Trykk på knappen “avbestill”
    • Hvis det er mindre enn 24 t. til timen vil du bli belastet med kr. 180 for avbestillingen.

«Hvordan kan jeg gi beskjed om at jeg har endret min e-postadresse?»

  • Slik endrer du e-postadressen din fra ePortal-kontoen:

    • Logg deg på ePortal-kontoen.
    • Klikk på “Mine opplysninger” på toppen av siden.
    • Endre teksten som står i “e-post” feltet.
    • Klikk på “Oppdater” knappen.

«Hvordan kan jeg gi beskjed om at jeg har fått nytt mobiltelefonnummer?»

  • Hvis du fortsatt kan motta engangspassord på ditt gamle mobiltelefonnummer kan du logge deg som beskrevet over og endre mobilnr. i «Mine opplysninger». Hvis ikke må du sende oss en e-post med info om nytt telefonnr. til post@kirkebygden.nhn.no, eller ringe oss.
  • T: 33 30 38 50

    R09A2671